آموزشی

مجله درشهر مرجع دانستنیهای شما

صفحه اصلی مربوط به حیوانات بایدها و نباید ها در فصل جفتگیری مرغ عشق-نکات جوجه کشی مرغ عشق

مقایسه فصل جفت گیری مرغ عشق

جوجه کشی از مرغ عشق

فصل تولید مثل مرغ عشق معمولا بهار و تابستان است، و اکنون زمان مناسبی است که بایدها و نبایدهای جوجه کشی مرغ عشق را که ممکن است به گرفتن تخم‌ها و به‌ویژه گرفتن جوجه‌های بیشتر از مرغ عشق کمک کند، فهرست کنیم.

مرغ عشق نسبت به پرنده های تزیینی دیگر، جوجه‌های کمتری تولید می‌کنند. این مقاله برخی از نکات و نتایج بدست آمده از یک تحقیق در مورد تخم گزاری مرغ عشق جمع آوری شده را بیان می کند.

کارهایی که باید در هنگام تخم گزاری مرغ عشق انجام دهید:

تخم گزاری مرغ عشق

1- استفاده از جعبه یا کارتن مقوایی تمیز برای لانه مرغ عشق

از جعبه های تمیز به عنوان لانه استفاده کنید که ترجیحاً در پس از فصل تولید مثل قبلی، شسته و ضدعفونی شده باشند. جعبه‌های کثیف ممکن است حامل میکروب‌هایی باشند که می‌توانند سال‌ها زنده بمانند و این میکروب‌ها می‌توانند روی تخم‌ها و جوجه‌ها نتایج فاجعه‌باری به بار بیاورند. ترجیحا از جعبه های مقوایی به عنوان لانه استفاده کنید که پس از استفاده می توان آنها را دور انداخت.
تمام جعبه های لانه باید در بین فصول تولید مثل با استفاده از مواد ضد عفونی کننده کاملا تمیز شوند.

2- پس از آنکه تخمگذاری مرغ عشق کامل شد، در صورت لزوم بسترهای کثیف تعویض شوند:

بیشتر مرغ ها از اینکه بسترشان نظافت یا تعویض شود خیلی اذیت نخواهند شد.بستر لانه یا بستر چوبی مقعر باید به طور مرتب شسته شود، به ویژه هنگامی که جوجه ها شروع به خارج شدن از تخم کردند، در غیر این صورت کثیفی که روی آن جمع می شود می تواند باعث بیماری و مرگ شود. در صورت استفاده از خاک اره به عنوان بستر،باید قبل از قرار دادن در جعبه لانه، خاک اره ها چند روز در معرض هوا قرار گیرند.

3- تمیز نگه داشتن تخم مرغ عشق

در صورتی که علی‌رغم تلاش شما، برخی از تخم‌ها کثیف شدند، باید آن‌ها را تمیز کرد وگرنه میکروب‌ها از این کثیفی وارد تخم‌ها می‌شوند. تخم‌مرغ‌ها را می‌توان با قرار دادن در آب با دمای 40 تا 42 درجه سانتی‌گراد (از دماسنج استفاده کنید) تمیز کرد، سپس آنها را در حالی که از دستکش‌های پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می‌کنید، به آرامی با اسفنج بشویید.

آماده سازی شرایط جفت گیری مرغ عشق

1- مطمئن شوید که پرندگان در شرایط زاد و ولد هستند

این کار آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست زیرا معمولاً نمی توان تشخیص داد که جفت ها آماده هستند یا خیر. تشخیص اینکه آیا پرنده نر آمادگی و توان باور کردن ماده را دارد یا نه دشوار است. پرنده های نر سالمی که به خوبی تغذیه شده‌اند، هر سال تقریباً شش ماه و هر بار چند هفته توانایی بارور کردن ماده را دارند. گفتن اینکه چه زمانی آنها در دوره های باروری هستند، حتی توسط افراد باتجربه آسان نیست. در صورت لزوم، پرنده نر می‌توانند توسط جراح دامپزشکی بررسی شوند تا ببینند آیا در یکی از دوره‌های باروری هستند یا خیر.

2-کوتاه کردن پرهای بلند مرغ عشق برای جفت گیری اسان

پرهای بزرگ پرنده نر و مرغ ماده باید کوتاه شده باشند، زیرا در طول جفت گیری این پرها می توانند روی دریچه بلغزند و جفت شدن مناسب را متوقف کنند.پرها را نباید کند زیرا دردناک است و در طول دوره تولید مثل دوباره رشد خواهند کرد. در داستان های قدیمی درباره پرهای راهنما که قرار است به خروس در یافتن دریچه مرغ کمک کنند، اشاره شده است که البته در این باره حقیقتی وجود ندارد.

3- ورزش دادن به مرغ عشق هنگام بارداری

به پرندگان والدین اجازه دهید تا در حد امکان ورزش کنند، یعنی از بزرگترین قفسی که امکانش را دارید استفاده کنید. برخی از تحقیقات اخیر از ایالات متحده نشان داده است که با وجود همه چیزهای دیگر، هرچه پرندگان ورزش بیشتری داشته باشند، تعداد تخم هایی که تبدیل به جوجه می شوند بیشتر می شود. در مقاله آمریکایی، نویسنده بهترین نتایج را با پرندگانی گرفت که با تعقیب کردن، آنها را مجبور به پرواز می کرد، به دست آورده است. با این حال مطمئن نیستم که این را توصیه کنم.

4- پیوند عاطفی جفت مرغ عشق

مرغ های عشق پرندگانی هستند که پیوندهای جفتی کاملاً قوی ایجاد می کنند و در صورت شکسته نشدن این پیوند، تعداد تخم های تولید شده می تواند کم شود. در حالت ایده‌آل، مرغ‌ها و خروس‌ها باید زمانی که برای تولید مثل مورد استفاده قرار نمی‌گیرند جدا نگه داشته شوند و ترجیحاً دوری آنها به گونه ای باشد که نتوانند صدای یکدیگر را بشنوند، زیرا شنیدن صدای جفت می‌تواند پیوند را حفظ کند.

5-رژیم غذایی مرغ عشق

به شرطی که یک رژیم غذایی متعادل، پرندگان را تغذیه کنید، نیازی به بسیاری از رژیم های غذایی فانتزی مرغ عشق نیست. اگر می‌خواهید غذای آنها را خودتان درست کنید، دامپزشکان یک رژیم غذایی را توصیه می‌کنند که شامل غذای فشرده گلوله ای(از پرنده فروشی ها تهیه کنید) و میوه‌ها و سبزیجات تازه از جمله سبزیجات برگ‌دار است همچنین می توانید در کنار این رژیم غذایی ارزن نیز با پرنده خود بدهید. در مناطقی که آب دارای املاح زیاد است ممکن است مشکلاتی بوجود آید، زیرا پرندگانی که این آب را می‌نوشند می‌توانند تخم‌هایی با پوسته‌های ضخیم تولید کنند و گاهی اوقات جوجه‌ها به سختی از آنها بیرون می‌آیند، بنابراین در فصل تولید مثل آب بطری یا آب جوشانده ترجیح داده می‌شود.

6- مشخص کردن جفت های نابارور مرغ عشق

در نهایت نه تنها تعداد جوجه‌هایی را که از تخم بیرون می‌آیند، بلکه اگر جفت خاصی جوجه تولید نمی‌کند، را در جایی ثبت کنید تا جفت هایی که توانایی بارور شدن ندارند مشخص شوند.

کارهایی که باید از انجام آنها هنگام تخم گزاری مرغ عشق پرهیز کنید:

بسیاری از نبایدها مخالف بایدها هستند، اما چند چیز خاص وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد.

1- دمای مناسب برای جفت گیری مرغ عشق

مرغ های عشق تقریبا در هر دمایی تولید مثل می‌کنند، در واقع احتمالاً نیازی به تامین گرما در زمستان نیست. چیزی که پرندگان تحمل نمی کنند، نوسانات گسترده دما است. پرندگانی که در ساختمان‌های گلخانه‌ای نگهداری می‌شوند که در روز بسیار گرم و در شب بسیار سرد هستند به‌طور رضایت‌بخشی تولید مثل نمی‌کنند.

2- لمس تخم مرغ عشق

از دست زدن به تخم مرغ خودداری کنید. دلیل اصلی عدم لمس تخم‌مرغ این است که میکروب‌هایی که همه افراد روی پوست خود دارند، هر چقدر هم که شسته شود، می‌توانند به تخم‌مرغ نفوذ کرده و باعث مرگ نطفه در پوسته شوند. اگر احساس می‌کنید باید تخم‌مرغ‌ها را تکان دهید یا اگر باید جعبه لانه را تمیز نگه دارید، از دستکش‌های پلاستیکی یکبار مصرف ارزان قیمت یا فورسپس مخصوص حمل تخم‌مرغ استفاده کنید. برای مشاهده شفاف بودن تخم ها می توان آنها را در لانه با یکی از ابزار لیزری تولید شده برای این منظور بررسی کرد.

3- روش علامت گزاری تخم مرغ عشق

تولیدکنندگان تخم اغلب تخم مرغ ها را علامت گذاری می کنند (که شامل دست زدن به تخم مرغ ها نیز می شود). اگر احساس می‌کنید که نیاز به انجام این کار دارید، از یک مداد نرم به جای مازیک استفاده کنید تا اثری از آن باقی نماند که بتواند به پوسته تخم مرغ نفوذ کند.

4- نخوابیدن مرغ عشق روی تخم

دست زدن و علامت گذاری تخم مرغ ها باعث ایجاد مزاحمت در برخی از مرغ ها می شود که ممکن است منجر به سرد شدن تخم ها شود و اگر مکرر انجام شود می تواند منجر به خشک شدن تخم ها شود که منجر به جوجه نشدن تخم ها می شود.

5- رطوبت لانه مرغ عشق

برخی از صاحبان دوست دارند رطوبت را در جعبه های لانه افزایش دهند. برای این کار باید از ذغال سنگ نارس یا اسفنج مرطوب در زیر بستر یا مقعر استفاده کنید. خود بستر نباید مرطوب شود زیرا می تواند با متوقف کردن یا کند کردن تبخیر آب از طریق پوسته، خروجی تخم ها را متوقف کند. تخم‌ها باید مقدار ثابتی آب را در طول جوجه‌کشی از دست بدهند، اگر از دست رفتن خیلی کم یا بیش از حد باشد، مشکلاتی ایجاد شود.
By Dr John R. Baker


دانلود فایل ها

نویسنده : admin