آموزشی

مجله درشهر مرجع دانستنیهای شما

صفحه اصلی فرهنگها و زبانها آداب تشییع جنازه-ذکر تشییع جنازه

مقایسه ذکر تشییع جنازه

آداب دفن و تشییع جنازه

دفن مردگان در هر جای دنیا رسوم خاص خود را دارد. در کشور ما این آداب و رسوم به گونه ای انجام می شود که فرد متوفی با احترام و نیز طبق توصیه های دینی به خاک سپرده می شود. تشریفات و آداب زیادی برای دفن جسد وجود دارد که همگی جزو توصیه های دینی ماست. بنابراین بهتر است این موارد را مطالعه کنید تا با آنها آشنا شوید و بدانید که چگونه این مسافران ابدی را با عزت و احترام دفن کنید.

اعمال قبل از دفن و خاکسپاری میت

دفن میت مسلمان در دین مبین اسلام همراه با تکریم و احترام انجام می شود. قبل از دفن مرده، باید یک سری مراحل را برای آماده سازی او و فرستادنش به سوی جهان آخرت انجام دهید. مستحب است اگر بعد از مرگ دهان و چشم میت باز است، آن را با دستمال بپوشانند. همچنین اگر متوفی در خانه فوت کرد، پارچه تمیزی روی آن کشیده شود.

یکی دیگر از مستحباتی که قبل از کفن و دفن مستحب شده است، خواندن سوره یس و واقعه بر میت است. همانطور که می دانید پس از مرگ گوش انسان تا چند ساعت می شنود. پس با خواندن این دو سوره مبارکه میت را آرام می کنید.

قبل از دفن میت یک سری اقدامات واجب نیز انجام می شود. این اقدامات شامل غسل میت، حنوط، کفن، نماز و سپس دفن است. بنابراین قبل از دفن، میت را در اولین قدم باید غسل داد. در غسالخانه طهارت و غسل دادن میت طبق آداب و توصیه های دینی انجام می شود. کافور برای مالیدن به پیشانی، کف دست و پا، نوک دو انگشت و زانوی مرده است.

سپس کفن را دور جسد می‌پیچند و با نوارهای پارچه‌ای در چند جهت می‌بندند. پس از آن نماز میت بر او خوانده می شود. این نماز که توسط کارشناس مذهبی و یارانش که برای دفن میت آمده اند، از واجبات است. سپس مردگان را برای دفن آماده می کنند.

مستحبات دفن میت

دفن میت شامل یک سری مستحبات و تکالیف است. اعمال واجب همانطور که از نام آنها پیداست باید انجام شود. اما اعمال مستحب دفن میت بهتر است انجام شود. اما اگر انجام نشوند مشکلی پیش نمی آید. یکی از مستحبات دفن میت، دفن آن در نزدیکترین قبرستان به محل مرگ است.

همچنین مستحب است که برای دفن اصحابی که برای تشییع آمده اند، تابوت را یکباره به قبر نبرند. بلکه مستحب است که تابوت را در سه مرحله در داخل قبر پایین بیاورند و سپس از آن خارج کنند.

بار چهارم، میت را بالای قبر می برند و داخل قبر می گذارند. اگر میت مرد باشد باید تابوت را کنار قبر بگذارند و میت را از سر وارد قبر کنند. اگر میت زن است، باید به پهنا وارد قبر شود.

همچنین از مستحباتی که برای دفن میت وجود دارد، خواندن دعای مفاتیح الجنان است. این دعاها همگی مثل نور با مرده همراه می شود و و هنگام خاکسپاری به او آرامش می دهد. یکی دیگر از مستحبات دفن این است که مقداری از خاک تربت کربلا را در قبر بریزند تا میت مورد لطف ائمه قرار گیرد.

بهترین زمان برای دفن میت

دفن اموات در شب جمعه مورد سفارش ائمه و پیامبران ما بسیار است. بهترین زمان برای دفن جسد پنجشنبه و جمعه است. همچنین اگر دفن میت با یکی از مناسبت های مذهبی مانند تاسوعا و عاشورای حسینی تداخل داشته باشد، قطعا برای میت بهتر است. همچنین دفن میت در شب یا نزدیک اذان مغرب توصیه نمی شود.

وسایل لازم برای دفن

برای دفن و خاکسپاری مردگان باید یک سری وسایل تهیه کرد. برخی از این ابزار مستحب و برخی واجب است. اصلی ترین مورد که برای کفن و دفن به آن نیاز است، کفن و سنگ لحد است. بر اساس توصیه مراجع تقلید از دفن یک سری اشیاء بیهوده با مرده خودداری کنید.

زیرا تنها چیزی که میت در قبر بدان نیاز دارد اعمال صالح خودش است. مستحب است کفنی که روی آن دعای جوشن کبیر نوشته شده و دو تکه چوب سبز تازه و خاک کربلا همراه مرده دفن شود.

حکم تاخیر در دفن مرده

به طور کلی بهتر است مرده را در اسرع وقت پس از مرگ دفن کنید. تأخیر در دفن میت باعث سرگردانی روح او در این دنیا می شود. زیرا بلافاصله پس از دفن مرده، روح او از اسارت دنیا رها می شود و در زمین می ماند. اگر دفن قطع شود، روح در عذاب است.

البته گاهی شرایط خاصی پیش می آید که دفن زودهنگام را غیرممکن می کند. پيامبر اسلام در اين باره توصيه فرمود: كسى را كه صبح مى ميرد، به گونه اى دفن كنيد كه منتظر شب نباشد. یعنی بهتر است مرده را بین صبح تا شب دفن کنند.

دفن میت در روزهای شنبه و چهارشنبه چه حکمی دارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، روزهای پنج شنبه و جمعه بهترین زمان برای دفن مردگان است. مخصوصا دفن میت در روز پنج شنبه ثواب زیادی دارد و مورد سفارش پیامبران و ائمه دین ما بوده است. اما می خواهیم ببینیم دفن اموات در روزهای شنبه و چهارشنبه چه حکمی دارد؟

احکام دفن میت در روز شنبه

با توجه به اینکه در دین ما توصیه شده است که میت در زمان کوتاهی دفن شود و تاخیری در دفن وجود نداشته باشد، دفن میت در روز شنبه جایز است و مانعی ندارد.

دفن میت در روز چهارشنبه چه حکمی دارد؟

دفن مردگان در روز چهارشنبه نیز اشکالی ندارد. مخصوصاً اگر چهارشنبه مصادف با مناسبت های مذهبی خاص باشد که در اینصورت برای مرده بهتر است. ممکن است این سؤال مطرح شود که آیا با توجه به نزدیک بودن روز چهارشنبه به پنجشنبه، تعویق تشییع جنازه به روز پنجشنبه جایز است؟ پاسخ قطعا خیر است! زیرا تأخیر در دفن میت برای او جایز نیست و مسلمان مرده باید سریعتر دفن شود. پس دفن در روز چهارشنبه مشکلی ندارد.

چرا هنگام دفن مرده کفن را باز می کنند؟

بازکردن گره های کفن از مستحبات دفن میت است. اما آیا می دانید چرا این کار را انجام می دهند؟ زیرا بهتر است صورت جسد را مستقیماً روی زمین قرار دهید و از خاک برای او بالش تهیه شود.

طبق توصیه های دینی توصیه می شود هنگام گذاشتن سنگ لحد، گره های کفن باز باشد تا صورت مرده با خاک تماس مستقیم داشته باشد. این ثواب دارد. اما اگر این کار انجام نشود، برای مرده عقوبتی وجود نخواهد داشت.

دفن میت زن توسط داماد چه احکامی دارد؟

در دفن میت زن بهتر است یکی از نزدیکان او کار لازم را انجام دهد. مستحب است داماد یا برادرزاده یا پسر میت زن را به خاک بسپارند.

در مورد دفن میت زن توسط داماد باید بگوییم که این امر مانعی ندارد و فقها نیز به آن سفارش کرده اند. خوب است بدانیم که دفن میت در قبر برای داماد جایز است. اما بهتر است مراحل غسل و طهارت توسط داماد انجام نشود.

قوانین دفن جنین مرده

گاهی دفن مرده شامل جنینی هم می شود که در رحم مادرش مرده یا سقط شده است. اگر جنین کمتر از چهار ماه باشد می توان او را بدون کفن و غسل یا تطهیر دفن کرد. اما اگر چهار ماهه تمام داشته باشد و سن او عموماً نزدیک به 9 ماه باشد، می توان او را طبق معمول غسل داد و تطهیر کرد و سپس کفن کرد. خوب است بدانید که خواندن نماز میت برای جنین مرده یا سقط شده لازم نیست.

چرا مرده را در قبر تکان می دهند؟

همانطور که می دانید یکی از آیین های مربوط به دفن مرده به تکان دادن او در قبر برمی گردد. انجام این کار توصیه می شود. اما در حین خواندن تلقین و شهادتین، مرده را تکان می دهند و به نحوی شهادتین را به او تلقین می کنند.

بعد از دفن میت چه کنیم

یک فرض مشابه در این ادعا ظاهر می شود که آمریکایی های آفریقایی باید با استعمار اروپایی ها شر شر برده داری یا مردمان بومی را برای اخراج اجداد خود جبران کنند بعد از 20 آداب تشییع جنازه سال فعالیت در دوره ای که ذکر تشییع جنازه همزمان با ظهور و انفجار اینترنت است، ما متوجه شدیم که چیز دیگری در مورد مارک ها داشته باشیم من باز و آماده هستم که خود خلاقانه کامل خود را آداب خاکسپاری مسیحیان در مرحله اجرا تجربه کنم.

نحوه گذاشتن مرده در قبر

فعالیت ها و برنامه های نحوه گذاشتن مرده در قبر ارشد مرکز رایگان است و می تواند ارتباط اجتماعی و جامعه را برای افرادی که ممکن است در غیر این صورت منزوی شوند فراهم کند و در کلاسهایی ثبت نام کنید که در آنجا با همراه میت چه چیزی دفن کنیم افراد دیگر ملاقات خواهید کرد مطالعات تکمیلی در مورد شیر و بادام زمینی در حال انجام است نامه ای را از پزشک خود بیاورید تا در مورد وضعیت پزشکی و معالجه لازم دفن میت در شب توضیح دهد.

همراه میت چه چیزی دفن کنیم

هنگامی که کودک متوجه شد که بعد از دفن میت چه کنیم این کار تمام شده است، او می تواند تخیلی را دفن کند اگر از یک دادگاه در یک ایالت بازدید کند، تمام ایالت های دیگر باید طبق دستورالعمل دفن میت در شب 2000 از آن دستور حمایت کنند اما نحوه گذاشتن مرده در قبر در اواسط دهه 1800، سازندگان شکلات دریافتند که با استخراج و تمرکز کره کاکائو و سپس ترکیب آن با پودر کاکائو، شکر، وانیل و سایر طعم دهنده ها، شکلات غیر قابل مقاومت می شود.

ذکر تشییع جنازه

تا شش هفته، او پنجاه پوند مایعات را از دست داده بود و احساس می کرد مرد جدیدی است در حین طلاق، بسیاری از زوج های آسیب دیده و عصبانی آداب خاکسپاری مسیحیان بیشتر از ارزیابی اثرات دفن میت در روز چهارشنبه بلند مدت اعمال خود بر فرزندان، بیشتر به دنبال خارج شدن از ازدواج یا بازگشت به همسر هستند هنگام استفاده بعد از دفن میت چه کنیم از کوانتوم لمسی، عمیق تر از حد نرمال نفس بکشید.


دانلود فایل ها

نویسنده : admin